Inštalácie a antropické maľby Moniky Vitányi predstavujú umeleckými prostriedkami zobrazené myšlienkové experimenty. Sú reakciou na súčasné schématizované myslenie, ktoré odráža korelovaním ready made objektov a prírodnín v jednej inštalácii. V prípade maľby autorka skúma ako industriálne spracovaná štruktúra podkladu mení a definuje maľbu na ňom aplikovanú.

Vo výstavnom projekte „aperi oculos“ transformuje abstrahované a zvnútornené zážitky do vizuálnej podoby. Vitányi v tejto etape tvorby reflektuje na angažované posolstvá, ktorých ďalšie vrstvenie otvárajú názvy diel. Názvy tak nie sú formálnym atribútom, ale stávajú sa integrálnou súčasťou diela. Autentná realita udiera na struny umeleckej invencie autorky a tá ju zrkadlí v osobitých výrazových vzorcoch. Invenčne uchopené výrazové kategórie modelujú jej osobitý antropický vizuálny jazyk, ktorým autorka zrkadlí myšlienkový experiment v procese tvorby. Skúma ako industriálne spracovaná štruktúra podkladu maľby vplýva na výrazové kategórie diela a ako tento fakt koreluje s jeho formou a obsahom. Akým spôsobom tieto štruktúry dynamizujú a systematizujú nielen proces tvorby, ale i to aké charakteristické znaky vtláčajú konkrétnemu dielu. Vitányi experimentuje s dosiaľ zaužívanou farebnosťou, vytvára napätie, ktoré pozorujeme v dielach ako trenie ktoré vzniká ako dôsledok jej experimentu.

V prípade inštalácií autorka korelovaním ready made objektov a prírodnín odráža súčasný vizuálny trend. Významovo ho však akceleruje a stavia ako kritický významový vzorec reflektujúci na zaužívané schématizované myslenie spoločnosti. V inštaláciách autorka prostredníctvom zvolenej duálnej formy reflektuje spoločenské a enviromentálne presahy a ich vizuálne podporenou nástojčivosťou núti publikum zaujať postoj.

            V ďalších vrstvách vnímame ako plynulo tvorivé zrkadlenie sublimuje z intímneho priestoru ateliéru na vonkajšie fórum. Vitányi prostredníctvom diel vťahuje publikum k participácii na príbehu, ktorý osobitým antropickým vizuálnym jazykom nanovo redefinuje. Diela tak nadobúdajú nielen invenčné vizuálne výrazivo, ale autorka aktom tvorby priamo problematizuje posolstvá v novo konštruovanej forme. Jej dielo tak v sebe nesie silu nezodpovedanej otázky smerovanej ku konzumentom inštalácií  i obrazov.  

Monika Vitányi sa kvalitou, vertikálnosťou a invenčnosťou tvorby zaradzuje k výrazným osobnostiam súčasného slovenského výtvarného umenia.